Aftenposten, 15.11.2010:

"Flere forskningsinstitutter er blitt presset til å gi staten kontroll over resultatene av rapporter og utredninger, viser en gjennomgåelse.  Ofte omdefineres forskningsoppdrag til konsulentvirksomhet. Dermed kan oppdragsgiveren disponere forskernes funn fritt."

Dette får oss i Stopp veisaltingen til å se nærmere på forskning og juks, og de rapporter som Statens vegvesen støtter seg til i sin veisalting.  Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå kommenterer Aftenpostens oppslag nederst i denne artikkelen

- En SINTEF-rapport fra Tromsø i 1992 ble holdt hemmelig i 15 år til jeg fikk tak i den!

Staten klipper og limer i forskning

Forskning brukes for å legitimere politiske beslutninger. Men forskerne presses inn i kontrakter som gjør at staten har kontroll over resultatet.

Ble forsøkt diktert av departement - Kunnskap med påholden penn

Dette er flere av overskriftene Aftenposten bringer.  Les pdf-versjon av papirutgaven i lenka under:

Aftenposten følger opp med mer om juks i forskningen:

Les også våre tidligere uttalelser i menyen Relaterte artikler til høyre på denne siden.

NRK/Her og nå hadde også dette oppslaget i sin sending den 15.11.2010:

Kommentarer

Lars Erik Bønå i epost til Aftenposten:

Dere skriver at staten vil styre forskningsresultatene, Det gjelder i høyeste grad for veisaltingen, og vegdirektøren har i det siste gått høyt opp på banen for å dekke over dette. På saltkonferansen i Trondheim 27-28. okt viste jeg hvordan de har bygd opp formelverket for alltid å få positiv effekt av saltet. Verken forskeren eller Vegdirektoratet hadde motkommentarer, og SINTEF-forskeren (Torgeir Vaa) er tatt inn under Vegdirektoratets vinger.

I sin "forskning" på veigrep og trafikksikkerhet har Vegdirektoratet utelatt sentrale fag som tribologi, kuldeteknikk og føreradferd.

En SINTEF-rapport fra Tromsø i 1992 ble holdt hemmelig i 15 år til jeg fikk tak i den. Det passet ikke å publisere den fordi den viser at dekk som har vært kjørt på saltet vei har 40 % lavere friksjon på is enn dekk som bare har vært kjørt på vintervei. Det stemmer med mine teorier.  I sin "forskning" på veigrep og trafikksikkerhet har Vegdirektoratet utelatt sentrale fag som tribologi, kuldeteknikk og føreradferd.

På Østlandet er det nå haugevis av ulykker, og bilder fra alle viser saltet, slapsete vei der det ellers ville ha vært tørr vintervei.
Man skal ikke utrope ulykkesårsak før ulykken er utredet, men mulige årsaker er høy fart, uoppmerksomhet, dårlige dekk, dårlig sikt pga tilgrisede vinduer eller teknisk svikt som f.eks. bremsefeil. Det spesielle er at alle disse er forårsaket av salt:

- Folk tror det er godt grep på en saltet vei og kjører fortere
- Føreren er ikke på vakt fordi han ikke venter glatt vei
- Saltet medfører dårlig sikt pga tilgrisede ruter og lykter
- Folk kjører på altfor dårlige dekk fordi de forventer at hovedveiene er bare (Vegdirektoratets garanti)
- Saltet gir rustangrep på bremserør og calipere. Bremsene setter seg fast slik at ABS og ESP ikke fungerer.
- Saltet gir slaps med konsistens som halvsmeltet smør, mye farligere enn naturlig slaps

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er altså veisalting en indirekte årsak til ulykkene som nå preger Østlandet.

Mvh
Lars Erik Bønå

Ekstra informasjon