Arkivfoto:  Håvard Risberg.

Stopp veisaltingen fikk en henvendelse fra en leser - Lars Erik Bønå svarer henvendelsen med blandt annet disse ordene:

Man skal aldri skape våt vei og slaps hvis veien ellers ville ha vært tørr og fast. Stadig kjøring på våt, saltet vei polerer og griser til slitebanen på dekkene. Vegdirektoratet/SINTEF har selv gjennom en større test bevist at dekkenes grep på is reduseres med opp til 40 % etter kjøring på saltet vei, men de holdt rapporten hemmelig i 15 år og vil fortsatt ikke snakke om den.


Henvendelsen vi fikk:
Hei, jeg er i mot overdreven salting på snøføre. Er litt undrende til om dere generelt er mot salting, eller ser dere at salting kan være nyttig ved gitte føreforhold? F.eks å bekjempe isdekke ved væromslag, eller bekjemping av bare, men isete veger? (steinsnert) Dette beskriver kjøreforholdene vinterstid her på Vestlandet ganske klart, og jeg blir glad om noen kunne kommet med bedre oppskrifter på å håndtere dette.



Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå svarte på denne måten:

Takk for henvendelsen.

Veisalt lager svart, "usynelig" sjøis
Jeg mener salting kan være riktig metode kun ved ett eneste føreforhold, og det er hvis man har en snø/issåle og det meldes kraftig regn. Da kan man skrape først og så salte for å få bort sålen. Regnet vil da vaske bort saltrestene før neste snøfall. Saltrester på asfalten eller undersalting (for små mengder) vil skape tilfrysing av sjøis (svartis) på asfalten.

Denne er umulig å se fordi den ikke glitrer som ferskvannsis, og den er seigere og glattere enn ferskvannsis slik at den ikke slites bort av piggdekk. Slike forhold får man ofte tidlig på morgenen når temperaturen er lavest og fuktigheten høyest, spesielt hvis det har vært saltet kvelden før.

Preventiv salting mot snø er forkastelig
Salting før (preventiv salting) og under snøfall er forkastelig. Man skal aldri skape våt vei og slaps hvis veien ellers ville ha vært tørr og fast. Stadig kjøring på våt, saltet vei polerer og griser til slitebanen på dekkene. Vegdirektoratet/SINTEF har selv gjennom en større test bevist at dekkenes grep på is reduseres med opp til 40 % etter kjøring på saltet vei, men de holdt rapporten hemmelig i 15 år og vil fortsatt ikke snakke om den.

Hvorfor ikke sand?
Hvorfor driver man aldri preventiv sanding? Like gjerne som man eksperimenterer med sukker og annet kliss for å "lime" saltet til veien, kan man forsøke det samme med strøsand.

Underkjølt regn pga. veisalt
I dag snakkes det stadig om glatt vei pga underkjølt regn. Det hadde vi sjelden før. Jeg mener derfor at det som oftest ikke er regnet som er underkjølt, men veien. Saltet trekker smeltevarme fra asfalten fordi varmeovergangen er langt høyere mellom faste stoffer enn fra luft til faste stoffer. Derfor synker asfalttemperaturen etter salting før den igjen varmes opp sakte av lufta.

Den første timen etter salting er kritisk. Da kan veien lett slå is for en kort periode, spesielt nær åpent vann. Vi ser stadig at slike forhold skaper ulykker der de først ankomne melder om håpløst glatte forhold mens ulykkesgranskerne som kommer noe senere, måler god friksjon.  

Midtmontert skjær
Hvis alle brøytebiler hadde hatt midtmontert skjær og brukt det slik det skal brukes, ville det bli så tynt snø/islag igjen på veien at det raskt slites bort av trafikken, forutsatt at isen ikke er saltholdig.

Ikke våt vei
Hvis man skal bruke kjemiske strømidler for å hindre ising, bør man i stedet for salt satse på midler som ikke skaper våt vei. CMA kan være et slikt middel. Det er svanemerket, men Vegvesenet er negativ til å prøve det. I de tilfellene de har prøvd det, har de brukt det på samme måten og i like stort omfang som salt. Det blir for kostbart. Riktig bruk skal gi lang virketid selv med små strømengder.

Statens vegvesen må innrømme feil
Vi mener Vegvesenet må bli mer åpen for å prøve nye løsninger og innrømme og erstatte skadevirkningene som den overdrevne saltingen gir.

Håper dette gir svar på det du lurer på om vår organisasjon. Du er velkommen med nye spørsmål, og vi ser gjerne at taxinæringen tar problemet opp på et bredt nivå. Vi bidrar gjerne.

Mvh
Lars Erik Bønå
Stopp veisaltingen

Ekstra informasjon