DittOslo, 02.02.2011:

Myndighetene begrunner miljøfartsgrensene med helsemessige årsaker. Dette avviser imidlertid eksperter.  Foto: Holm, Morten/SCANPIX

Til tross for kritikk fra både NAF og ulike forskere, og usikkerhet fra politiet rundt håndhevingen, er Statens Vegvesen fast bestemt på å opprettholde miljøfartsgrenseordningen i Oslo.

Statens vegvesen legger seg på rygg og sier at de ingen ting kan gjøre mot de glatte veiene i vinterkulda.  Det må være århundrets fallitterklæring.

I stedenfor å bruke alle millionene på forskning på veisalt burde de heller ha brukt pengene på å utvikle alternative metoder som fastsandmetoden og liknende miljøvennlige måter å sikre veigrep på - også i streng kulde.  Det er for arrogant å si at saltet ikke virker i så kaldt vær, og ikke gjøre andre bøtende tiltak!  De burde ha vært anmeldt for ansvarsfraskrivelse!

Nyeste kommentarer nederst i artikkelen.

Norges Lastebileier-Forbunds Roar Melum uttaler seg til Adressa.no, den 15.12.2010, mot bedre viten.  Han sier at de heller vil ha magnesiumklorid og kalsiumklorid på veiene, men da har han ikke regnet med det betydlige større kloridinnholdet som disse saltene inneholder.

Roar Melum.  Foto: Børge Sved.

Nye kommentarer i bunn av denne artikkelen.

Adressa.no, 07.12.2010:

Norges Lastebileier-forbund mener salting i kulda har skapt såpeglatte veier.

Leder for Norges Lastebileier-forbund, Roar Melum, mener at salting på kaldt føre viser seg i statistikken for januar i år, da det var 36 prosent flere ulykker i kryss i Trøndelag og Møre og Romsdal sammenlignet med tidligere år. Foto: Børge Sved

Denne siden har en midlertidig feil. 

Ekstra informasjon