Statens vegvesen svarer:  – Hastigheten på slike veier kan være høy. Da kan vi ikke kjøre på med grus, for skadene på kjøretøyene ville bli for store.

Djupdalstoppen 

Hvor SaltSMART er dette?

Saltbilkolonne

Norsk forening mot støy forteller at en snødekt vei demper støyen fra biltrafikken.  En saltet, bar vei gjør ikke det.  

NIVA, 09.02.2010:

Statens Vegvesen i Notodden planlegger å øke saltmengdene på RV 361 fra Ørvella til Gransherad og RV37 videre langs Tinnsjøen til Mæl, for at disse skal være isfrie i vintersesongen.

Stopp veisalitngen.  Foto:  Svein Olsen

Motorførernes Avholdsforbund, avdeling Lofoten: 

Når det saltes, føler bilistene seg tryggere og holder høyere hastighet, men saltet har forskjellig virkningsgrad avhengig av temperatur og vannmengde. Derfor kan det også i saltede områder finnes glatte partier som kommer overraskende på bilførere som har høy fart.

Fremover, 09.02.2010:

Salting av riks- og fylkesveier

- Det er vanskelig å forutsi eksakt hvordan været og temperaturforholdene vil bli. I tillegg til å vurdere tidspunktet det skal legges ut salt må det taes stilling til mengde og type salt (tørr salt, befuktet salt, slurry eller saltløsning).

 

Saltet snø samles i deponier

NIVA, 09.02.2010:

- Dagens snødeponier fører til forurensning av lokalt grunnvann og vassdrag nedenfor deponiene, sier forsker Torleif Bækken i NIVA.

Selv om det gjøres forsøk med renseanordninger, viser det seg at man ikke har fått kontroll med veisalt, metaller og andre miljøgifter fra veisnøen.

Epost fra Tom Sæland, Oslo, 13.02.2010:

Til Maridalens venner

Som bruker av Maridalen i 40 år ser jeg det noe merkelig at ikke dere har kommet på banen angående all saltingen som skjer her oppe?

Salting i Maridalen.  Foto:  Tom Sæland

Verning av Maridalen forfaller sakte men sikkert pga dette, vegitasjonen er sakte men sikkert blitt borte flere meter fra veien det saltes - over brua på Hammern (SOM ER FREDET) og langs hele vannet. 

Adresseavisa, 12.02.2010:

Kjemper mot salting på trønderske veier.

Lars Erik Bønå

Trondheim kommune får kritikk for overdreven veisalting. Direkte trafikkfarlig, hevder interessegruppe.  Foto:  Adresseavisa

Adresseavisa, 10.02.2010:

Trondhjemmerne redde på vinterføre

Sint på saltet:

Sint på saltet!

Vegsalt årsak til ulykke?

BILDE FRA TANKBILVELT  Lars Erik Bønå:  - Her er det tydelig et tynt islag (svartis) på veien pga salting i kulde.  Slikt islag er vanskelig å se fordi det ikke glitrer i sjøisen slik det ville ha gjort i ferskvannsis.  Kåre Denholm:  - Bildet viser usalta kontra saltet veibane. De siste årene har ulykkesfrekvensen steget proposjonal med antall utlagt tonn saltmengde, som nå er kommet opp i over svimlende 200 000 tonn salt!  Foto:  Johan Arnt Ødegaard

På et møte i Meråker, (09.02.2010) fortalte Lensmann i Meråker, Morten Hammerhaug, om at det var saltet på snø ved begge de siste alvorlige ulykkene i Meråker.  Det er disse ulykkene lensmannen sikter til:

Kronikk i Trønderavisa av Bård Toldnes, førsteamanuensis, avd. for trafikklærerutdanning Høgskolen i Nord-Trøndelag, 09.02.2010:

Foto:  Johan Arnt Nesgård

MANGLER GRUNDIG DOKUMENTASJON

Drammens Tidende - dt.no, 06.02.2010:

Fra oktober til og med januar ble det strødd 461 tonn salt på kommunale veier og gater i Drammen.  Økningen er nesten 100 tonn fra hele forrige vinter.

 

Reidar Berg har sendt oss en epost med bilde...

Ford Edsel i Oslo

Ford Edsel i Oslo

Frank Salvesen:  Saltinnlegget mitt kom inn i Fædrelandsvennen. Jeg har fått utrolig mange støtteerklæringer fra folk – det viser seg at ekstremt mange vil tilbake til ordentlige vinterveier. De er dritt lei av dette svineriet nå.

Tomt saltlager

Men Stopp veisaltingen gråter ikke

NRK-Østlandssendingen 03.02.2010, kl. 06:04:

Østlandssendingens reporter, Erik Engen, i studio:

- Jeg har lyst til å gjøre vonde ting mot vedkommende som fant ut "Nei, vi bare salter rett på den snøen.  Vi gidder ikke å brøyte!"

Hei.

 

Jaja, så fikk vi litt snø da. Og som vanlig blir det ”kaos”. Ikke noe som helst annet enn et helt normalt snøfall. I ettermiddag fikk det NRK’s utsendte til å stille veisjefen følgende naturlige spørsmål:

- Hvorfor opplever vi dette gang på gang?

Her er en oversikt over våre seksjoner og kategorier på dette nettstedet.  Klikk på lenkene nedenfor:

Pr. 27.07.2010

NRK-Møre og Romsdal, 01.02.2010:

Stadig flere biler som er på EU-kontroll har bremsefeil på grunn av vegsalt. Så mange som annenhver bil som må repareres har rust i bremsesystemet.

Verst på nye biler

Vi har fra sikre kilder fått opplyst at den dagen med størst forbruk ble det brukt 35000 kg ut fra lageret i Åsen.  De bruker det på en strekning på ca 5 mil så det skulle vel bli 700 kg /pr km vei

Vedkommende fortalte at de hadde problemer med å få saltet til å virke pga kulden så de fikk beskjed om å pøse på….

Kommune og stat diskuterte veisalting

 Diskuterte veisaltet.  Foto:  Elisabeth Gulaker.Foto: Elisabeth Gulaker.

Overkjørt av Statens vegvesen, mener Stopp veisaltingen

Vegvesenet sier de salter etter en viss standard. Men, ofte kjører jeg mellom kommuner hvor de respektive kommunene da i såfall har forskjellige syn på hva denne standarden er! F.eks. der Drammen slutter, og Sande overtar, så er det ofte kliss våte veier i den ene kommunen, mens det er tørr asfalt i den andre.

Ekstra informasjon