Illustrasjonsfoto.  Typisk vintervei i Oslo med rennende salt.  Kan det bli en pause i dette?  Foto:  Svein Olsen.

I dagens (15.01.2011) nettutgave av VG kan en lese om at saltmangelen kan føre til nedsatt hastighet og glatte veier.

- Ja, dette er et aktuelt tiltak dersom saltsituasjonen skulle forverre seg, men kuttingen i salting er foreløpig stilt i bero, sier direktør for vei og trafikk i Statens vegvesen, Lars Erik Hauer, til VG.   Dette kan skje langt raskere enn myndighetene og bilistene setter pris på. Saltlagrene er nemlig på god vei til å bli tomme og tømmes ned igjen så fort de fylles opp.

Dette er nok en skremselspropaganda fra Statens vegvesen. Er det noe bilistene gleder seg over så er det tomme saltlagre!  Å krisemaskimere det til at en må senke fartsgrensene for det blir glatt er jo fordi de saltet har laget det glatt.  Det blir glatt når det gamle saltet vannes ut av ny snø og blir til sjøis på asfalten.  Ikke rart det er lettere å brøyte bort snø som sklir på is etter såkalt preventiv salting.  Snøen sklir jo oppå isen, men det gjør jammen bilene også...sklir av veien.

Statens vegvesen legger seg på rygg og gir sin fallitterklæring: Vi kan ingen ting gjøre uten salt! De fraskriver seg ansvaret og gjør ikke en gang forsøk på å strø med sand og grus! Hvor lenge skal de sitte på sine høye pidestaler og forgude bare salt? Det må vel være bedre å miste ansiktet enn sine medborgrers liv på glatta?  Kom ned fra deres høye hester og innrøm at dere tar feil!

Illustrasjonsbilde:  Saltbilkolonne.  Foto:  Håvard Risberg

 


 

NRK/Møre og Romsdal, 06.01.2011:

Det er snart tomt for vegsalt i Noreg og i resten av Europa. Lagera er tømde og det kan ta fleire månader før dei kan fyllast på nytt. Den tidlege vinteren og raskt skiftande føre har auka behovet for vegsalt i mange land.  Og det er uråd å få tak i meir før om eit par månadar.

Adressa.no, 06.01.2011:

Saltleverandørene har meldt at det kan bli akutt mangel på veisalt i løpet av vinteren, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.Legger planer for eventuell saltmangel

- Selv om dette ikke er vårt ansvar, blir det vårt problem dersom saltmangel oppstår. Det er vår jobb å sørge for at folk kommer trygt fram. Derfor må vi allerede nå legge planer for hva vi gjør dersom det skulle bli saltmangel. Ett av tiltakene kan være å gå over til såkalt vinterveg-strategi på en del strekninger. Det betyr at veger som i dag normalt er bare, kan få snø- og isdekke. Hvilke veger det eventuelt skal gjelde må vi, sammen med fylkeskommunene, vurdere nøye, sier Lars Erik Hauer, direktør for veg og trafikk i Statens vegvesen.

Ekstra informasjon