Stopp veisaltingen får til tider mange tilbakemeldinger fra våre lesere.  Her er et eksempel som ble godt besvart av vår Lars-Erik Bønå:

Dette er en tilbakemelding via http://www.stoppveisaltingen.no/:

Hei. Flott side her, håper det gir resultater. Jeg har lest mye analyse/ forskning/ tester vedr vinterhjuli norge , og det ble så sprikende konklusjoner at det er kun til forvirring. Naf anbefaler sommerdekk i plusgrader. Piggdekkandelen går opp i byene..veisaltet ødelegger biler.miljø.og veibanen.blir.sleip. Hva er mest naturlig å bruke om vinteren fra +5 til-15. Elastke evner.begrenses vel på sommerdekk v lave temperaturer. Mvh NN (Personen er annonymisert av red.)

Hei!

Takk for interessen og for skryt av arbeidet vårt. Med økonomisk støtte kunne vi ha kommet lengre. Vegdirektoratet har midler til å kjøpe forskningsrapporter som støtter deres syn og vil ikke høre på motargumenter og kritiske kommentarer til rapportene. Vi har nådd langt politisk, men Vegdirektoratet kjemper også der imot med nebb og klør og sprer usannheter.

Sommerdekk har ingen ting på norske vinterveier å gjøre. Det er riktig at de er best på bar vei, men det er ikke naturlig, langt mindre kan man forvente at veiene skal være bare til enhver tid i Norge. I skyggen bak neste sving, på bruer etc kan det plutselig være glatt.  I Sverige ble det innført påbud om bruk av vinterdekk i 1999, men fortsatt har man ikke vurdert et slikt påbud i Norge.

Når NAF tester vinterdekk, legger de stor vekt på egenskapene på våt, bar asfalt, og under slike forhold vil sommerdekk være best. Sommerdekk er imidlertid livsfarlige på vinterføre, dels pga elastisiteten som du nevner, men også pga bredere lameller og hard gummi. Brede lameller gjør at vannfilm lettere "smører" dekkflaten slik at man får et hydraulisk løft tilsvarende glidelagrene i motoren. Hard gummi gjør at dekkflaten slites glattere, tilsvarende glisonen på en ski. Denne glattpoleringen inntreffer særlig ved kjøring på våt vei, og det gjør man jo hele vinteren ved bruk av salt.

Vinterdekkene som NAF prioriterer i sine tester, har egenskaper nær opp til sommerdekk på bar asfalt. Det betyr at vinteregenskapene på vanskelig føre også vil følge sommerdekkene. Jeg anbefaler derfor ikke de vinterdekkene som NAF utpeker som de beste. NAF tester ikke på det vanskeligste føret som er hardpakket nysnø omkring 0 grader og på vintervei nær saltet vei der salt er blitt trukket med av trafikken. På slikt føre har overflateruheten svært stor betydning.

Det mest naturlige å bruke mellom + 5 og - 15, er piggfrie vinterdekk. Det beste piggfrie dekket i fjorårets NAF test var etter min mening Dunlop Graspic DS3 som havnet på sisteplass. I årets test mener jeg det nye Bridgestone Blizzak WS70 er best. Det havnet midt i laget pga dårlige egenskaper på våt, bar asfalt. Bridgestone har brukt 15 år på å utvikle teknologien som jeg prøvde å selge dem ferdig utviklet i 1996. WS70 har litt for smale lameller, noe som gjør at hver lamell bøyer unna som et vinduspusserblad og glir på vannfilmen. Det kreves en bedre ballanse mellom lamellbredden og overflateruheten som de oppnår gjennom innblanding av harde partikler.

Håper dette besvarer dine spørsmål og at du anbefaler din omgangskrets å følge med på siden vår og helst støtte vårt arbeid økonomisk.

Mvh
Lars Erik Bønå

Ekstra informasjon