Seksjosnsjef Gunnar Hasle.  Foto:  Yngve Tørrestad/NRK

Seksjonsleder Gunnar Hasle i Statens vegvesen i Vestfold sier de ikke kommer utenom salt for å kunne bedre friksjonen og opprettholde sikkerheten.  - Løgnene fortsetter, sier Stopp veisaltingen i et leserbrev.

– Vi kommer ikke utenom salt, sier Hasle, vi kjenner ikke til andre metoder som gjør samme jobb.  Dette uttales til NRK/Vestfold, 04.11.2013. 

Den 11.11.2013 fikk Stopp veisaltingens Jan Gunnar Garshol følgende leserbrev på trykk i Tønsbergs Blad som svar på veivesenets påstand:

Leserbrev til Tønsbergs Blad

Veisalting - Løgnene fortsetter
I TB 5. november lyger Statens vegvesen nok en gang om veisalting og trafikksikkerhet. Sannheten er at veisalting med mørke, våte og slapsete veier er det føret som tar flest liv. Da jeg tok lappen i 1972 lærte jeg at overgangen fra høst til vinter med et føre som er likt det veisaltingen gir, er det farligste. Det ble forklart med statistikk. Ingen skal få meg til å tro at slapseføre fra naturens side er farlig, mens menneskeskapt slapseføre ved hjelp av salt er det tryggeste vi kan ha om vinteren. Det tryggeste vi kan ha er stabilt vinterføre, hvite vinterveier.

Gunnar Hasle uttaler at det brukes mindre salt fordi de har flere ulike saltløsninger. Tullprat, det er ingen nyhet. Forskjellige saltløsninger fra tørt salt, befuktet salt til saltlake har alltid vært blant valgene. Saltlake fører til enda større skader på bilene enn tørt salt. Saltskyen fra saltlaken fører også til større sviskader på vegetasjonen langs veien. Uansett hvilket alternativ som velges, dreper veisaltingen mennesker, materiell og miljø.

I stedet for å gjenta løgnene burde vegvesenet komme med fakta - for eksempel at bildekk som kjører på saltveier kan miste inntil 40 prosent friksjon på hvite vinterveier. Det skyldes ikke et skittent belegg fra saltveiene, det reduserer friksjonen ytterligere, men at dekkene blir våtslipt og blankpolert. Undersøkelsen som viser dette ble utført av Statens vegvesen, men holdt hemmelig i mange år fordi den ikke passer inn saltpropagandaen. En ekspert på friksjon fra Stopp Veisaltingen fikk slutt på hemmeligholdelsen.

Stokke, 5. november 2013

Jan G. Garshol

Kommentar 12.11.2013
Leserbrevet kom på trykk mandag 11. november. Teksten ovenfor er litt omarbeidet, og en skrivefeil er rettet.

JGG

Ekstra informasjon