Flere og flere synes å havne som ofre i salthaugen til Statens vegvesen.  Illustrasjonsbilde - foto:  Håvard Risberg/montasje:  Svein Olsen.

SISTE:  Teknisk Ukeblad, 09.11.2015:  Nå kan vi dokumentere at tre byggeledere som jobber med oppfølging av asfaltkontrakter samtidig eier aksjer i Veidekke. To av byggelederne eier aksjer for henholdsvis 824.000 kroner og 325.000 kroner i Veidekke. En av disse eier også aksjer for 537.000 kroner i AF Gruppen.
Les Teksnisk Ukeblads nye oppslag nederst i denne artikkelen.

Teknisk Ukeblad, 06.11.2015:  Vegvesen-ansatte eier aksjer i Vegdekke, AF Gruppen og Multiconsult for til sammen 15 millioner kroner, viser en oversikt Teknisk Ukeblad har laget.

Teknisk Ukeblad skriver videre, den 06.11.2015:  Veidekke-sjef, Arne Giske, hadde grunn til å smile da han i sommer signerte Norges største veikontrakt.  Kjøperen, Statens vegvesen, er entreprenørens største kunde.

Samtidig har en rekke byggeledere og prosjektledere i nettopp Statens vegvesen plassert sparepengene sine i Veidekke.

Dersom de i Statens vegvesen, som er med å argumentere for mer salting, også har eierandeler i selskaper som tjener mer på økt salting er dette korrupsjonslignende tilstander.

Salt-Veidekke-Statens vegvesen
Stopp veisaltingen kan legge til at Veidekkes hovedleverandør av veisalt er GC Rieber.  Veisaltingen gjør store skader på veiene (økt telehiv, sprekker osv), noe som må repareres - her da av Veidekke. Mer salting gir altså økte inntekter for saltimportørene, entreprenørene, Veidekke og dermed alle som har eierandeler i disse selskapene. Dersom de i Statens vegvesen, som er med å argumentere for mer salting, også har eierandeler i selskaper som tjener mer på økt salting er dette korrupsjonslignende tilstander.

Artikkelen forsetter under lenkene.

Les også Stopp veisaltingens tidligere artikler:

Det kan vel være at det er mange innen Statens vegvesen som ikke ønsker noen reduksjon i saltbruken av andre grunner enn ”trafikksikkerheten”.  Tross alt spres det veisalt på norske veier for bortimot en halv milliard i året.  Vi har lenge hatt en gryende tro på at veisalt ikke benyttes på norske veier bare fordi dette er billig.

Ekstra informasjon