Er det dette Statens vegvesen kaller sikkerhet - at kjøretøyenes viktigste sikkerhetskomponent - nemlig bremsene - blir satt ut av spill pga. veisalt?

 Avisa Nordland skrev den Publisert: 11. mars 2013 bl.a. følgende:

"– Vi har forståelse for at bilistene blir frustrerte over alle skadene og ulempene som kommer av salt. Men det er viktig for oss å påpeke at vi må tenke sikkerhet, og salting er uten tvil den beste måten å gjøre dette på, forteller Marianne Eilertsen fra Statens vegvesen. Hun mener at sand og grus ikke er like bra som salt til å forhindre glatter veier."

Kalles det sikkerhet når kjøretøyenes viktigste sikkerhetskomponent - nemlig bremsene - blir satt ut av spill pga. salt:

"Typiske skader er bremser som ruster fast, og rustdannelser hvor man ikke kommer til med vanlig bilvask, sier Lars Pedersen ved Flygt.

Olav Mardal på Imaas Bil mener at man bør vurdere å skifte bremser en gang i året, og ikke vente til de blir slitt. Ingen garantisak. Selv om vanlige rustdannelser dekkes av garanti, blir saltskader karakterisert som en sliteskade på bilen."

Selv om artikkelen fra Avisa Nordland er fra 2013 er den mer enn aktuell i dag da saltingen bare øker over hele landet.

Ekstra informasjon