Avisartikler

Illustrasjonsbilde.  Kosting er fint, men hadde man bare latt være å salte også.  Bildene er fra Persbråtan i Oslo i 12 minusgrader.  Foto Svein Olsen.

Adressa, 08.12.2016:

Syklister mener det saltes for mye i Trondheim.

Illustrasjonsbilde.  Foto:  Espen Braata/NTB Scanpix

Teknisk Ukeblad, 27.09.2016:

En ansatt i Statens vegvesen har varslet Riksrevisjonen om at etaten skal ha betalt 1.771.301 kroner til Mesta for salting, strøing og brøyting i Telemark, uten at Mesta har dokumentert at arbeidet var utført.

Faksimle av forsiden på rapporten som holdt hemmelig i 15 år.  Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå fikk den frigitt i forbindelse med en rettssak etter en bussulykke.  Se lenke i artikkelen til omtale av denne rapporten.

Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå svarer Statens vegvesen (SVV) i et debattinnlegg i Troms Folkeblad (TF) i krasse ordelag:

I første omgang benyttet man (...) ufine metoder for å bli kvitt en saltfiendtlig veisjef i Oppland slik at man kunne salte over fylkesgrensene og holde et høyt hastighetsnivå under OL på Lillehammer i 1994.  Deretter ble Vegvesenet omorganisert i regioner, og saltingen skjøt fart.

Ekstra informasjon