Veisalt årsak til ulykke?

Spørsmål til Statens vegvesen angående salting rett før ulykken.

Jan Gunnar Garshol.  Foto: Privat.
Jan Gunnar Garshol.  Foto: Privat.

Av Jan Gunnar Garshol, Stokke, 16.03.2013
Sendt til Statens vegvesen via deres kontaktskjema

Angående dødsulykken på Stord 28.02.2013 der far og datter omkom på natta.

Det er ikke første gang vi hører om at veisalt ødelegger viktige signalanlegg for tografikk og planoverganger.  Her skjer det igjen:

Tønsbergs blad, 29.01.2013:  Flere tog på Vestfoldbanen ble rundt 10 minutter forsinket etter at bommene ved planovergangen i Stokke ikke gikk ned, ifølge Jernbaneverket.

Romerikes Blad (rb.no), 04.03.2011:

Mens Stockholm-toget kom susende i full fart i retning Lillestrøm, gikk bommen som skal stoppe bilene ved Nerdrum stasjon opp.

– Veisalt og forurensning ødela en av komponentene som styrer bommen. Dette er en veldig alvorlig episode, som lett kunne ført til en ulykke. Bommen skulle aldri gått opp, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Vogntog i bergveg:  - Dette er ei typisk ulykke forårsaket av veisalting

Et vogntog kjørte rett i bergveggen ved Høvringen. Sjåføren ble lettere skadd i ulykken.  Foto:  Håvard Haugseth Jensen.

Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå kommenterer rapporten fra bussulykka på RV 72 ved Garnes i Verdal 24. november 2007: 

  • "Friksjonsmålinger og Vegvesenets bruk, eller snarere misbruk av disse er meget godt behandlet. Betydningen av dekkenes overflateruhet er derimot ikke berørt."

  • "Dere har ikke sett at begge bakdekkene på venstre side hadde nedslitt innerskulder. En hel knasterekke var slitt bort rundt halve omkretsen (urunde dekk)."

  • "Videre hadde dere ikke notert dekkenes alder og heller ikke at bakdekkene manglet M+S merking. De var altså ikke godkjent som vinterdekk."

  • "Dere har ikke oppdaghet den store dumpa i inngangen til høyresvingen som gjorde at bussen satte seg på fjæringen og spratt opp igjen i svingen slik at den skrenset lettere. Etter ulykken ble dumpa varslet med skilt om ujevn vei, samtidig som sideterrenget ble slettet."

Ekstra informasjon