Føremeldinger

Natta 06.11.2014, kl 01.30, kjørte saltbilen ikke 1, ikke 2, ikke 3, men 4 ganger rundt og saltet i rundkjøringen og ute på Ring 3.  Det var 4°C ute og ikke ventet snø.  Foto:  Tom Sæland.

Føremeldinger fra bilister og andre brukere av Stopp veisaltingen.  Send en epost til Stopp veisaltingen med veirapporter om salting.  Benytt kontaktpunktet på toppen av siden.  Send gjerne bilder.

  Om du ønsker en snarvei til denne siden kan du benytte www.stoppveisaltingen.no/foremeldinger.

  Se introbildet i større versjon ved å klikke her.

 

Sesongen 2016-2017


26.10.2016:  7 – 9 varmegrader i Klæbu i dag, onsdag. Saltspreder som spyr ut tørrsalt langs asfalt og grusveier - det ser ut som «nysnø» kommet fra himmelen. Stoppet vedkommende sjåfør, fikk vite hvem som hadde gitt ordre. Ringte oppdragsgiver hos Søbstad, ingen svarer, det er forståelig, flere har vel ringt her i Klæbu. Dette er galskap. Jeg har aldri sett noe slike tiltak tidligere.  Kåre Denholm.



 

Sesongen 2015-2016


08.02.2016:  Jaggu hadde ikke panikkbilen vært i aksjon på morran. Sørkedalsveien i Oslo var salta! Det er 5 plussgrader, regn og sønnavind!  I sidefeltene - hvor det ikke hadde kjørt så mange biler ennå - var det hjulspor i saltet. Og siden det regna og saltet ikke hadde løst seg opp ennå antar jeg det må ha skjedd på morran - mulig ved 5-tida...  Svein Olsen.


05.02.2016:  OSLO, kl. 23:00 - Klokken elleve er det bortimot åtte timer siden dagens snøfall begynte. Jeg har fortsatt til gode å se en brøytebil i bystrøka rundt og innenfor Ring 2. Masse salt snø som skaper trafikkfarlige situasjoner pga hårreisende lav friksjon. Eneste føreforholdet som er verre enn denne saltsnøen er underkjølt regn. Hadde de kuttet ut saltet når de allikevel ikke skal måke før seinere så hadde nok både de og vi spart masse penger.  Max P. Tegn.


23.01.2016:  "Det er samma hvordan det ser ut bare det er rikelig!"  Sørkedalsveien i Sørkedalen, Oslo etter snøfallet i natt.  2 minusgrader.  Video:  Svein Olsen.


Og bjørka hu står å speiler seg i saltlakan...  Foto:  Svein Olsen.


23.01.2016:  Maridalsveien i Maridalen ved Hammern bru.  Salting så det renner.  Video:  Tom Sæland.


20.01.2016, riksvei 4, Gjelleråsen:  Våt veibane i 10 minusgrader.  Video:  Tom Sæland.


20.01.2016, Hagantunnelen, Akershus:  Inntørka salt inne i tunnellen.  Video:  Tom Sæland.


16.01.2015, Oslo:  Har kjørt nattskiftet, jeg gikk på samtidig som det begynte å lave ned i går kveld - ni-ti tida på kvelden. Nesten 10cm puddersnø ga perfekte kjøreforhold i hele byen i hele natt. På de største veiene begynte det å danne seg tørre hjulspor med grå asfalt. Trygt og godt, med lav gjennomsnittsfart på veiene.

Dette gjaldt helt til ca.kl. 05:00. Nå har de salta og smørt saltsnøen i tjukke lag utover veiene. E18 Drammensveien, Ring 3, med tilstøtende hovedveier er nå svært glatte med krevende kjøreforhold. Har ikke sett Østre Aker, E6 Strømsveien, Europaveien eller Mosseveien etter at alle "entreprenørene" har kommet seg ut, men det er bare å gå utifra at det er likt der.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor lokale og nasjonale myndigheter betaler penger for å ødelegge fine kjøreforhold. Om man er redd for å kjøre når det er hvite vinterveier bør man egentlig kanske vente til tela går før man setter seg bak rattet. Det er ingen menneskerett å kjøre bil i Norge, og fikser man ikke norsk vinter bør man egentlig ikke være kvalifisert for norsk førerkort...  Max Patrick Tegn


15.01.2016:  Her kjøres det i Kongsveien - over i Ekebergveien - i Oslo, den 15.01.2016, ca. kl. 14:30. Utetemperaturmåleren i bilen viste minus 10 grader ved start og midtveis viste den minus 11 grader. Som man ser har man saltet rikelig - det formelig renner og er saltdammer:


Video:  Svein Olsen.


14.01.2016: Et par bilder fra Oslo sentrum - minus 10°C; Oslo er ikke noen vakker by vinterstid:

Keysers gate.  Foto:  Svein Olsen.
Keysers gate. Foto: Svein Olsen.

Schweigaards gate.  Foto:  Svein Olsen.
Schweigaards gate. Foto: Svein Olsen.

  Klikk på bildene for større...  (Nytt vindu - 2,5 MB, JPG)


12.01.2016:  Maridalen i Oslo - vernet kulturlandskap.  Men saltes skal det...:

Video:  Tom Sæland.


05.01.2016:  Salting i Oslo - dagen derpå. Slik ser det ut etter et døgn med overivrig salting av Oslos fortau og gater:


Video:  Svein Olsen.


20.11.2015: Oslo kommune sier de ikke salter boligveier - bare busstraseer... Ja, hah... Hva er da Nyquistveien? Den må være veldig viktig, for her er det salta godt:


10.11.2015:  For statistikkens skyld vil jeg gjerne meddele at jeg observerte salting i morges. Det var minimum 3 grader på min vei fra Revetal til Skoppum i Vestfold, og selv om jeg har opplevd flere morgener med ned mot -4 grader, var det først i dag jeg så noe til salting.

Det merkelige var at det var relativt tørre veier, minimum 3 plussgrader, det er ikke meldt nattefrost de nærmeste dagene, og nedbør vil komme som regn og 5-7 plussgrader mot helgen. Allikevel ble det strødd med korn på en 80-vei. Logikken i dette er i hvertfall ikke jeg i stand til å se!  Mvh, Bjørn Eirik, Revetal, Vestfold.


10.11.2015:  Maridalsveien, Maridalen ved Brekke i Oslo, 10.11.2015.  Saltinga er i gang i Maridalen på våt vei i 3 plussgrader:Hammern, 10.11.2015, kl. 04:00.  Foto:  Tom Sæland.
Hammern, 10.11.2015, 04:00. Foto: Tom Sæland.



Sesongen 2014-2015


11.01.2015:  Hvorfor beholde et godt vinterfør når en kan ødelegge det med salting?

Det er natt og Tom Sæland er ute og lufter bikkja.  Det er godt, nybrøyta vinterføre, men det varer ikke lenge.  Saltbilen dukker opp...  Maridalen 11.01.2015, kl. 02:30.


23.12.2014:  I natt ble det saltet i hele Oslo.  Temperaturen var vearierende, men i Maridalen og Sørkedalen var temperaturen under anbefalt maks-temperatur for salting.  Likevel var det saltet i Sørkedalsveien hvor det ble målt 11 minusgrader kl. 06:00, og i Maridalen hvor det var målt 9 minusgrader kl. 02:40.  Det var meget våt veibane alle steder.  Er det noe trørst i ordene som de ansvarlige myndigheter sier at "en må passe på å ha full spylertank og vaske bilen ofte"?  Svein Olsen og Tom Sæland.


Video laget av Tom Sæland om salting på bar asfalt i Maridalen i Oslo, 25.11.2014, kl. 03:00:


07.11.2014:  Natt til 7.11.2014, hele natta. Oslo by. Tørt og fint føre, temperaturer varierte gjennom natta fra -1 grader oppe i Holmenkollen til en varmegrad i området innenfor Ring 2. Et hvitt laken av salt på alle hovedveier. Litt mer sparsommelig saltet i mindre gater (typ gater med 30km/t fartsgrense + fartsdumper), disse var dog fortsatt godt saltet.
Generelt for hele byen at det så ut som at det lå et lite lag med puddersnø overalt, bare at det var salt istedenfor.  Patrick Tegn.


06.11.2014:   Salting på Hardangervidda - Møtte saltbilen ved Ustevaten i dag, den 4. nov., kl. 14:21:00, -4,5° C og lett snødrev. Sandstrøing hadde vært et mye bedre alternativ fordi da hadde friksjonsøkningen kommet kontant.  Gaute Søndrol.

Med føremeldingen over vil Stopp veisaltingen antyde at ulykken i artikkelen under kan ha veisalt som en dirkete årsak: 



Sesongen 2012 og tidligere


01.-02.02.2012:  Det er midnatt og saltbilen er på vei inn i Sørkedalen i Oslo.  Temperaturen er 9 minus – og det er meldt kaldere.  I kikkerten ser jeg saltspruten står av kværna der den kjører ut av dalen igjen.  Hva tenker de på?  Svein Olsen.


07.01.2012:  Det meldes om salting på 8-9 cm. nysnø i Maridalen i Oslo og 4 kuldegrader.


06.03.2011, 02:30:  Hei.  Nå må vi/dere få ut fingern og gjort noe med saltingen,dette er fra krysset karl kjelsensvei X maridalsveien (Oslo) kl 02.30 i natt 6.3.11.tørr asfalt og de sleger ut med salt det fantes ikke glatt,de var også i maridalen og saltet oppå inntørket salt på en veibane som var tørr og fin før de saltet igjen.
Jeg tror og mener XXX får oppdrag fra sammfersel ,og her sitter penga løst da de på dette føre salter,hadde vært morro og vist hvor mye de får pr lass og gram de legger ut og til ingen nytte,dette er ren sløsing og jeg legger ved en kopi til vg og nab.no og naturforbundet mf.galskapen skal bort.Legg dette ut på siden så alle får se hva XXX får i oppdrag fra sammferdsel.  mvh tom sæland.

(Innlegget er redigert av red.)


05.03.2011, 12:00:  Ikke for å terge dere lengere Sør i vårt land, men fortsatt ingen salt her Nord. Og fortsatt ingen salt på denne roden. Jeg snakket på tlf. med en “rodesjåfør” fra Narvik – ingen salt langs hans rode så lenge han ikke ble tvunget til oppgaven med å salte. Han kjørte alltid med ren sand i tanken. Jeg var i går i Harstad ved null grader, heller ingen salt å observere. Toppis – her er det fortsatt fine vinterveier der snøplogen og høvel går jevnlig.  Kåre Denholm.


22.02.2011, 06:00:  Et lett snødryss faller over Oslo i mellom minus 5 til 12 grader.  "Ubetydelig snø" kaller meteorologen det.  "Livsfarlig" er vel Statens vegvesens uttrykk for det.  For det saltes i dag så det renner.  Hadde snøen falt ned på bakken - uten berøring med salt - hadde bilene blåst den av veien, sjøl i liten fart.  Men den skal på død og liv saltes ned, og skape en saltpøl på Østlandet. Spyling av frontruta i 11 minusgrader gikk, men det fordi hastigheten var lav.

Det meldes i skrivende stund om farlig glatt føre på riksvei 2 på Romerike.  Statens vegvesen forklarer det glatte føret med at snøen som drysser ned polerer veibanen.  "Poleringssnø", kaller de det.  Rart, for snøen er jo så lett at den fint kunne ha blåst av veien.  Hva ligger igjen i veibanen da?  Jo, salt!  Snøen fyker ikke av veibanen, men blir liggende - klistra til gammelt salt, og fryser til sjøis.  DET er forklarinegn på glatt føre, mens Statens vegvesen kaller det altså "poleringssnø".  Og vi lar oss lure...  Svein Olsen.


01.02.2011:  Her i Oslo ser det nå ut til at entreprenørene går inn for at asfalten ikke skal få tørke opp.  Uansett vær er det salta minst en gang om dagen, og da på natta.  Vi kjører konstant på våte veier.  Det er ikke saltmangel her i hovedstaden, i hvert fall...  Svein Olsen.


26.01.2011, 16:00:  Takk og pris, vinterveiene her er toppis. Slipper å se saltsuppa. Inviterer samtlige i organisasjonen i Stopp Veisaltingen til fylkesvei 824. Plogbilen går jevnlig, og i dag gikk 2 veihøvler, det er ventet 3 + og regn i morgen. Her skulle Vegdirektøren og T. Vaa har vært på vintervei-vedlikehold-kurs.  Kåre Denholm.


26.01.2011, 05:45:  Sørkedalen (Oslo) ble saltet kraftig ned i minus 15 grader.  Veiene var i ferd med å tørke opp...  Svein Olsen.


20.12.2010:  Langs Sørkedalsveien - fra Smestadkrysset til Røa i Oslo - er det salta ned i 15 minusgrader.  Også fortauene er salta.  Der ligger det vanndammer i 12-15 minusgrader.  Hvor smart salting er dette?  Svein Olsen.


19.12.2010:  Ja, nå har jeg utmerket mulighet til å sammenligne tidligere saltveier for en drøy uke siden og ikke saltveier i 12 speik – E10 og rv 824. I dag var jeg en tur til Bjerkvik, og da måtte jeg kjøre langs E10 som går til Bjørnefjell og videre til Sverige. 824 er trivelige vinterveier, i motsetning til E10 med matt sjøis og sporet veibane som forteller meg omgående hvor stødig man må være med både rattet og pedalene i bilen. Ikke merkverdig at et uhell kan oppstå på et slikt underlag. Ellers var veien godt vedlikeholdt. Det er bare et tidsspørsmål når de kloke hoder som tviholder på saltet resignerer - hvis dem ikke er både døv og blind. Saltingen kan ikke fortsette. Kåre Denholm.


17.12.2010:  For tiden har undertegnede bopel mellom Narvik og Harstad – en tilstøtende vei til E10 der flere ulykker har skjedd på saltet vei som Reidar Berg har nevnt.
Temperatururen har variert ganske kraftig her i området den siste uken, fra mnus 18 til pluss 3. Snø, sludd og regn har vært gjeldende denne perioden. Plogbilen har gått jevnlig på grunn av lang rode som skal vintervedlikeholdes. Ikke et eneste saltkorn på strekningen har vært observert, bare som nevnt plogbilen og strøsand. Men så har det heller ikke vært noen form for ulykker som jeg har registrert. Av den grunn retter jeg en stor takk til entrepenør og veiholder Henry Mathisen for riktig vintervedlikehold i området. Hilsen Kåre Denholm.


13.12.2010, 06:00:  Oslo er nok en gang dynka ned i saltlake.  Det renner salt på alle veier.  Det er som artikkelen Etter kulda kommer saltet.  Se også Brun snø er like delikat som brune tenner.  Svein Olsen.


11.12.2010:  Typisk. Fredag var det et forferdelig føre i Trondheim pga salting i snø. Jeg kom etter saltbilen på Lade, og den hadde ikke engang plog montert.  Er i Oslo nå, og det er like jævlig her. Fullstendig galskap å salte, men det flyter.  Lars Erik Bønå.
(Red.mrk.:  Det siktes her til en artikkel på Adresseavisen.no:  Frontkolliderte på E6.  To biler involvert i en møteulykke på Skatval i Stjørdal.)


07.12.2010:  Strekningen Stjørdal-Åre (Sverige)
Begynte fra Stjørdal i -10 med brunt slaps og sølevann. Saltingen på E14 skulle etter sigende reduseres, men ingenting tydet på det. I fjor vinter var det ikke saltet øst for Gudå inn mot grensen, men nå virket det som det var "lettsaltet" med snø/is mellom sporene og brun ishinne og sølesprut ellers.  I det vi passerte grensen til Sverige var det -16 og det åpnet seg en ny verden. Veien var skrapt mye bedre, den var selvfølgelig bred og rett, men viktigst av alt - IKKE salt. Det var bart og tørt i sporene, et tynt snølag utenom og helt utmerkede kjøreforhold helt til Åre. Ikke behov for vindusspyler en eneste gang i Sverige.  På vei tilbake inn i Norge var det ikke snakk om mer enn et par kilometer etter grensen var passert før frontruten igjen måtte spyles annethvert minutt, lyktene ble igjensatt av saltslaps/søle og veien var mørk, våt, glatt og ubehagelig å kjøre på.  E. Spangen.


06.12.2010:  Trondheim til Nord-Norge
Veien fra Trondheim til Stjørdal besto av svart tørr og delvis bløt asfalt med saltlake. På E 6 Stjørdal og Steinkjer var det riktig ille med salt, her fløt saltlaken som om det skulle ha vært skybrudd med regn i kulde. Herfra og helt til Nord var det vekslende tørr asfalt, snø- og isdekke på veien og herlige vinterveier med forutsigbare kjøreforhold. Tempen vekslet fra null til minis 6. Trafikkbildet fortalte meg at samtlige kjørte etter forholdene og ingen ulykker langs en veistrekning på hele 78 mil. Plogbilen møtte jeg flere ganger langs veien. Dette må være en liten vekker for Vegdirektoratet om at vinterveier i vinterlandet Norge skal være hvite og ikke bestå av saltlake.  Kåre Denholm.


22.11.2010:  Til veiholder Ramlo i Klæbu
Jeg har med positiv fortegn ikke observert saltbilen her i Klæbu siden 26. oktober d.år., selv om temperaturen etter den tid har variert ganske mye. Av den grunn retter jeg en stor takk til entrepenør og veiholder Ramlo for ikke å spre "død og fordervelse" med salt langs våre veier som tar livet av både menneseker, materiell og miljø. Det er positivt at veiholder begynner å tenke selv og ikke lar seg påvirke av Vegdirektoratet og Statens vegvesen sin feilslåtte påstand om at salting berger liv og helse. Sand og singel langs kritiske veistrekninger er tryggest. Hilsen Kåre Denholm - en som liker hvite vinterveier og forutsigbare kjøreforhold i vinterlandet Norge.


20.11.2010, kl. 12:00:  Minus 3 - ikke nedbør.  E6 Oslo - Askim var våt.  Se egen artikkel.  Svein Olsen.


19.11.2010, kl. 07:40:  Minus 6 - ikke nedbør.  Sørkdealsveien fra Sørkedalen til Smedstad i Oslo var fuktig.  Svein Olsen


18.11.2010, 07:45:  Minus 5 - ikke nedbør.  Sørkedalsveien fra Sørkedalen til Smedstad i Oslo var våt og sølete.  Svein Olsen.


17.11.2010, 07:15:  Minus 8 til 9 grader - ikke nedbør.  Likevel var Sørkedalsveien våt og svart fra Sørkedalen og ned til byen (Oslo).  Svein Olsen.


29.10.2010:  Salangen:  Kom snø i natt, herlige hvite vinterveier på morgenen.  Til tross for minusgrader, Mesta's kontraktpartner i område var på pletten med saltbilen i formiddag.  Veiene ble ikke brøytet - saltlake rett på snøen.  Resultat:  Kremaktig snø som er direkte ubehagelig å kjøre på.  Reidar Berg.


26.10.2010 - 22:03:  Entrepenørene er aktiv, selv på sommerføre og tørr asfalt. Forrige uke kom dem kl.2010 her i Klæbu og spydde ut salt på tørre fine vinterveier. I kveld kl. 1810 møtte jeg saltbilen på Heimdal i samme oppdrag på tørr asfalt og varmegrader. Ja, de er sikrere enn bussen i rute hver kveld. Stakkars folk, de har ikke skamvett. Kommuner tar heller ikke til ordet for å stoppe galskapen.  Kåre Denholm.


12.10.2010 - 13:54:  Sludd og saltsuppe fra Bardufoss til Bjerkvik.  Kåre Denholm.


Ekstra informasjon