Nyheter

Av Reidar Berg, 21.12.2010

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen hadde et usedvanlig langt innlegg i den største avisen her i nord, dvs. avisa ”Nordlys” på fredag 17.desember.  Hovedoverskriften er:  HVEM TØR SLUTTE Å SALTE VEGENE?

Illustrasjonsfoto.  Foto:  Håvard Risberg/Svein Olsen.

Her forsvarer han dagens voksende praksis med veisalting på en slik måte at de som kan gjøre noe med saken, dvs. våre folkevalgte politikere, ikke kommer til å tørre å pirke borti problematikken av frykt for å bidra til flere ulykker på våre vinterveier.  Sitat fra innlegg:

Vegsalt har sine ulemper.  Men, det vil føre til flere drepte og skadde på vintervegene vis vi slutter å bruke vegsalt.  Hvem tør ta sjansen på det?

Nye oppdateringer - se nederst i artikkelen!

De effektive gradene når man kjører i over 80 km/t er noe helt annet enn det temperaturmåleren viser ute.

Reidar Berg, 17.12.2010:

I vårt geografiske område er det to veier som skiller seg ut når det gjelder saltmengder som benyttes.  Dette er E8 mellom Nordkjosbotn og Tromsø samt hovedveien mellom Narvik og Harstad.  Her har entreprenørene som driver vintervedlikehold på egen hånd innført "bar vintervei-strategi"; man salter ukritisk samt på feil tidspunkt.  Og resultatene lar ikke vente på seg, her er noen artikler sakset fra avisa "Fremover" som dekker Narvik og omegn.

Ekstra informasjon