Stopp veisaltingen
Veisalting opp i Stortinget
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
19.06.2011: Den 14. juni diskuterte Stortinget veisalting:
Borghild Tenden (V): Når nå ny forskning, bl.a. fra Sverige, antyder at trafikksikkerheten ikke nødvendigvis øker, men også kan reduseres ved feil og unødvendig bruk av veisalting, mener jeg det er viktig at regjeringen setter i gang tiltak for å redusere saltbruken. Det burde ikke være vanskelig, for det finnes mange andre gode alternativer for mindre veier, som f.eks. mekanisk brøyting og strøing av oppvarmet sand.
Saltødelagte veier til politisk høring på Stortinget
- Detaljer
- Overordnet kategori: Vei og miljø
Åpen Høring i Stortinget er avholdt av Transport- og Kommunikasjonskomiteen torsdag den 19.05.2011.
Stopp veisaltingen deltok i høringen sammen med NAF og Naturvernforbundet. Se lenke til videoopptak av høringen og høringsprogrammet i artikkelen.
Representantforslag om økt trafikksikkerhet, redusert forfall av infrastruktur og bilpark samt beskyttelse av vannkilder og natur gjennom redusert bruk av veisalt.
Samferdselsministeren: - Eg er einig i at overdriven salting kan ha medført ulukker
- Detaljer
- Overordnet kategori: Vei og miljø
I en epost til Glenn Kullberg, datert 4. mai 2011, skriver Venstres Camilla Hille, følgende:
Hei
I går var det en interpellasjon om veistandarden i de ulike fylkene i Stortinget. Borghild Tenden spør samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa om hun tror at overdreven veisaltingen kan være en av årsakene til den dårlige veistandarden, slik enkelte forskere hevder. På dette svarer Kleppa:
”Eg er einig med Borghild Tenden i at overdriven salting kan ha medført ulukker”.
Typisk saltulykke
- Detaljer
- Overordnet kategori: Vei og miljø
Vogntog i bergveg: - Dette er ei typisk ulykke forårsaket av veisalting
Vil ha mer piggdekk
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
BilNorge.no, 23.03.2011:
- Vegvesenet møter seg selv i døra når piggdekkandelen har gått så kraftig ned at de må bruke dobbelt så mye salt som tidligere, sier daglig leder Hroar Braathen i Dekkimportørenes forening.
Betongtrapp falt ned pga. veisalt
- Detaljer
- Overordnet kategori: Vei og miljø
Fredrikstad Blad:
Veisalt fra biler trengte inn i betongen og spiste opp armeringsjernet som holdt trappen oppe.
Mandag løsnet betongtrappen i St. Hansfjellet parkeringshus. Helt uten forvarsel løsnet festene som førte til at den 3,5 tonn tunge trappen ble hengende i en vannrett stilling, kun to meter over oppmarkerte parkeringsplasser. Trappen var festet ved hjelp av 14 armeringsrør. Samtlige var rustet opp.
Den norske vinteren gir rustskader på bilen etter få måneder
- Detaljer
- Overordnet kategori: Vei og miljø
Aftenposten, 09.03.2011:
Vitale deler som bremser kan ruste så mye at bilen blir trafikkfarlig. Det hender ikke sjelden at bremserør brekker i biter.
3 av 4 biler har livsfarlige saltskader
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
I Dagsrevyens sending for 28.01.2011 presenteres et innslag om saltskader på nyere biler. 3 av 4 biler har skader på bremser som kan være livsfarlige, påpeker NAF.
Men Statens vegvesen mener at glatte veier kan være farligere og tviholder fortsatt på saltet.
Dramatisk økning i antall trafikkdrepte i nord
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
Antall trafikkdrepte på veiene i Nord-Norge har hatt en dramatisk økning siste år. Dette bekreftes nå som ulykkestallene for året 2010 er klare. Disse tallene er presentert i mange større aviser her nordpå de siste dagene.
Innsjøene saltes i stykker
- Detaljer
- Overordnet kategori: Vei og miljø
TV2.no, 13.01.2011:
For at du skal kunne kjøre på bar asfalt om vinteren går det med 14 tonn salt per kilometer vei. Prisen er døde innsjøer.
Vegdirektøren feilinformerer
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
Av Reidar Berg, 21.12.2010
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen hadde et usedvanlig langt innlegg i den største avisen her i nord, dvs. avisa ”Nordlys” på fredag 17.desember. Hovedoverskriften er: HVEM TØR SLUTTE Å SALTE VEGENE?
Her forsvarer han dagens voksende praksis med veisalting på en slik måte at de som kan gjøre noe med saken, dvs. våre folkevalgte politikere, ikke kommer til å tørre å pirke borti problematikken av frykt for å bidra til flere ulykker på våre vinterveier. Sitat fra innlegg:
Vegsalt har sine ulemper. Men, det vil føre til flere drepte og skadde på vintervegene vis vi slutter å bruke vegsalt. Hvem tør ta sjansen på det?