VG, 21.01.2011:

(VG Nett) - Vi ser på EU-kontrollene at bremser stadig får flere anmerkninger på grunn av rust. Saltet er noe av årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

FAKTA OG RÅD  (Kilde:  VG-Nett)

Råd for bremsene
* Bilen må vaskes oftere på vinteren enn på sommeren.
* Oppsøk vaskehaller med underspyling.
* Selv med underspyling er det meget vanskelig å få spylt på baksiden av bremseskivene pga bremseskjoldene, men en får spylt rent bremserørene som ligger under bilen.
* Oppsøk gjerne selvbetjente vaskehaller hvor du selv kan spyle nøye inn mellom bremseskive og bremseskjold. Dette kan gjøres gjennom felgene.
* Oppsøk en lite trafikkert vei og ta noen harde oppbremsinger slik at bakbremsene også får lov til å være i funksjon.
* Dette gjøres en par ganger i uka for de som kjører i saltet område.

Råd mot rust
* Bilen må poleres minst to ganger i året, på høst og vår.
* Høst-polering sørger for at saltet ikke setter seg så godt på bilen.
* Vår-poleringen for å fjerne det saltet som evntuelt har satt seg i lakken i løpet av vinteren
* Fra bilen er to år gammel anbefales det å ta full understellsbehandling.
* Undersøk likevel alltid med merkeverksted om garantien på rustskader fortsatt vil være dekket hvis det skulle skje.
* Ikke alle importører godtar en slik etterbehandling i forhold til garantien.
* Følge serviceintervallene. Rustangrep kan oppdages i tidlig fase.
* Alle all små steinspruter må flekkes så raskt som mulig slik at rusten ikke får grobunn.

Salt og bremser
* Bremseskiver ruster, spesielt på baksiden.
* Bremserør ruster.
* Bremsecalippere og overføringer ruster fast.
* Bakbremsene er spesielt utsatt fordi at de får mye saltsprut fra forhjulene og fordi bakbremsene er lite i funksjon under oppbremsinger.
* Bremseeffekten på en bil er normal 70 prosent på forbremser, derfor er bakbremsene lite i funksjon på vinteren slik at de setter/ruster seg lettere fast
* Bakbremser med tromler har ikke dette problemet, tromlene "kapsler inn" bremsebånd og bremsesylindere.
* Det er vanskelig å komme til for rengjøring/spyling/vasking på baksiden av bremseskiver på grunn av bremseskjoldet.
* Lusekjøring kan bidra til at bremsene ruster fast.

Les artikkelen, se skrekkbilder og kommenter på VG-Nett:

Ekstra informasjon