Norges Lastebileier-Forbunds Roar Melum uttaler seg til Adressa.no, den 15.12.2010, mot bedre viten.  Han sier at de heller vil ha magnesiumklorid og kalsiumklorid på veiene, men da har han ikke regnet med det betydlige større kloridinnholdet som disse saltene inneholder.

Roar Melum.  Foto: Børge Sved.

Nye kommentarer i bunn av denne artikkelen.

 

Natriumklorid, som er betegnelsen på vanlig sjøsalt og det vi bruker i maten, inneholder 60 % klorider.  Kalsiumklorid inneholder 64 %, mens magnesiumklorid inneholder hele 75 % klorider.  Ergo er magnesiumklorid verre å bruke på vei enn vanlig salt (natriumklorid).  Lastebilsjåførene vil få større utgifter pga. mer rust på kjøretøyene.  Ikke bare ruster bilparken, men armeringsjern i broer og tunneller også.  Når får vi vår første brokollaps i Norge?  For å bli kvitt det problemet må salt rett og slett bort.

Statens vegvesen:  Magnesiumklorid mer skadelig for trær!

Statens vegvesen bekrefter at magnesiumklorid er mer skadelig for trær enn sjøsalt!

Statens vegvesen arrangerte den 08.02.2007 en fagdag med temaet "Trepleie".  Fagdagen ble avholdt i Vegdirektoratets Auditoriet på Bryn i Oslo.  I salen satt mange fagfolk med ekspertise på trær, og et av spørsmålene som ble stilt var om magnesiumklorid var mer vennlig mot vegetasjonen, og spesielt trær.  Elin Bustnes Amundsen fra Statens vegvesen, region Øst, svarte at magnesiumklorid er verre for trær enn sjøsaltet!

Når man vet at sjøsalt dreper trær er det merkelig at Statens vegvesen prøver ut et annet kjemikalie som er enda verre for trærne enn sjøsalt.  Et at temaene på fagdagen var nemlig "Økt salting" - hva skjer med vegetasjonen?  Professor Per Anker Pedersen ved Institutt for plante- og miljøvitenskap (UMB) foredro om dette temaet.

(Red.mrk.:  Tidligere fantes foredragene fra denne fagdagen på Statens vegvesens nettsider, men vi har ikke klart å spore de opp lenger:  http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1170400453941&pagename=vegvesen/Page/SVVsubSideInnholdMal&c=Page)


Ferrocyanid
I menyen Relaterte artikler til høyre kan du se tabell over innholdte i saltene som brukes på våre veier.  Legg også merke til at det brukes ferrocyanid som anti-klumpemiddel i salt.  I veisalt brukes det 5 ganger mer enn i vanlig bordsalt, og det er 5 ganger mer enn det Mattilsynet anbefaler for menneskelig inntak.

 


 

Kommentarer

Lars Erik Bønå, 16.12.2010: Han (red.mrk.:  Roar Melum.) gjør en annen brøler også. For et par dager siden anklaget han Vegvesenet for å lage glatt vei i kulde gjennom salting. Det er riktig, men da skal man ikke forsøke å salte ved enda lavere temperatur. Det store faremomentet er våte dekk på isen, og jo klaldere det er, jo farligere blir det. I tillegg får man sprutproblemet på frontruta når man ikke kan spyle.

Ekstra informasjon