Fakta om veisalt

Asker og Bærums Budstikke, 13. og 14.03.2011:

VELTET: Det var dette busskuret som veltet over en eldre dame ved bussholdeplassen ved Gamle Ringeriksvei og Skogveien. (FOTO: TOR BJØRNAR HOLMLUND)

Kvinne fikk busskur over seg på Stabekk:  – Stål ruster jo når det blir utsatt for salt og vann, så en hard vinter med veisalting og brøyting har nok gjort sitt.

9. august 2007 raste denne brua over Missisippi sammen, som resulterte i tre drepte og 145 skadde. Foto: Scanpix/AP Photo/Jim Mone

Brukollaps og årsaker

I 2007 skrev Stopp veisaltingen første gang om brukollaps.  Teknisk Ukeblad måtte moderere en artikkel angående vegsalt som direkte årsak til brokollapset. Statens vegvesens (SVV) uttalelser om støtten til teorien om brokollapset ble fjernet.  Var dette etter påtrykk fra SVV?

Den 08.05.2014 skriver Våre veger om vedlikeholdskrise for amerikanske bruer.  Hva med de norske?

Fredrikstad Blad:

For en drøy uke siden ramlet en av trappene i parkeringshuset i St. Hansfjellet ned. Arkivfoto/F-b.no: Trond Thorvaldsen.

Veisalt fra biler trengte inn i betongen og spiste opp armeringsjernet som holdt trappen oppe.

Mandag løsnet betongtrappen i St. Hansfjellet parkeringshus. Helt uten forvarsel løsnet festene som førte til at den 3,5 tonn tunge trappen ble hengende i en vannrett stilling, kun to meter over oppmarkerte parkeringsplasser. Trappen var festet ved hjelp av 14 armeringsrør. Samtlige var rustet opp.

ALVORLIG: Rødhylla bru over E6 like nord for Heia kro og gjestegård er den dårligste brua teknisk sett på hele E6.  Foto:  Trønder Avisa.

Trønder Avisa (15.10.2008):

Verste bru på E6

Aftenposten, 09.03.2011:

Arne Eliassen (t.v) har i en årrekke drevet med antirustbehandling, og påpeker at nye biler kan ha fått rustskader allerede etter få måneder. FOTO: JENS PETTER SØRAA.

Vitale deler som bremser kan ruste så mye at bilen blir trafikkfarlig.  Det hender ikke sjelden at bremserør brekker i biter.

Ekstra informasjon