Fakta om veisalt

Arkivfoto.  Tom Sæland

På Storm.no forteller kjemiprofessor Martin Ystenes ved NTNU i Trondheim om salting.  I artikkelen, oppdatert 04.12.2012, opplyser professoren om hvordan salt virker.  Men bruk ikke for lite salt - da får du følgende resultat, sier Ystenes:

- Er du for gniten med saltet blir det skummelt. Da risikerer du at saltet er oppløst før all snøen er smeltet. Det snølaget som ligger igjen under er kjølt ned til -21,2 grader, knallhard og glatt.

Bildearkiv.  Foto:  Svein Olsen.

I en artikkel i Trønder-Avisa, datert 03.01.2013, skriver avisa at E6 mellom Levanger og Stjørdal i en årrekke har vært en risikostrekning med mange drepte og skadde. Nå nærmer tallet seg null.  Levanger-ordfører Robert Svarva uttaler til artiklen på en slik måte at den har fått Stopp veisaltingen til å reagere:

"- Jo, Svarva, det er absolutt tvil om saltet gir sikrere veger! Vegdirektoratets "forskning" ved SINTEF/NTNU er regelrett bestillingsverk."

Les eposten Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå sendte ordføreren i Levanger nedenfor lenka til artiklen i Trønder-Avisa:

När virkesbilar kör från saltade vägar och in på snöiga vintervägar bildas ibland en halkig hinna. Däcken blir som puckar på hal is. Problemet är väl känt, men det behövs mer forskning. Foto: Robert Lundberg

Svenske yrkessjåfører klager over at dekkene blir veldig glatte når de kjører fra saltet vei over på vintervei.  Svenske VTI innrømmer og erkjenner at det er et problem.

23.09.2012:  Les Stopp veisaltingens kommentarer til artikkelen iform av epost til VTI



Brannsjef i Lenvik kommune, Arnstein Smevik, den første på brannstedet sammen med ambulanse, ved industriområdet i Finnfjordbotn rundt klokken 20.00 julaften.  Vi i Stopp veisaltingen merker oss følgende fra artiklen i Nordlys, den 25.12.2012:

- Nå venter en stor rengjøringsprosess for brannmannskapene på Finnsnes

Leirsund bru.  FOTO: LARS P. HALLINGSTORP

Leirsund bru repareres for 2 millioner kroner.  Skadene innrømmes å komme fra veisalting

Ekstra informasjon